Πέμπτη 25 Φεβρουαρίου 2021

 Σχετικά με τις πληροφορίες για τον αποκλεισμό εκπαιδευτικών από τη διεκδίκηση θέσεων στελεχών εκπαίδευσης εάν απέχουν από την αξιολόγηση

 

Σε χθεσινό δημοσίευμα έγινε γνωστό,  ότι στο πολυνομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας  που προβλέπεται να κατατεθεί μέσα στο Μάρτιο,  υπάρχει σχετική ρύθμιση με βάση την οποία θα αποκλείονται από το δικαίωμα να διεκδικήσουν θέσεις ευθύνης,  εκπαιδευτικοί οι οποίοι θα απέχουν από την αξιολόγηση.

Επειδή το συγκεκριμένο δημοσίευμα έχει προκαλέσει ανησυχία μεταξύ πολλών εκπαιδευτικών, παραθέτουμε  ένα σύντομο ιστορικό για το θέμα, καθώς και τη σχετική απόφαση του Διοικητικού εφετείου Αθηνών (Μάρτιος 2020),  η οποία δικαιώνει προσφυγή προϊσταμένου υπηρεσίας ο οποίος είχε αποκλειστεί από τις υπηρεσιακές κρίσεις λόγω συμμετοχής στην ανάλογη απεργία -  αποχή της ΑΔΕΔΥ

 

 Ιστορικό:

 

  1. Τον Φεβρουάριο του 2016 κατατίθεται από την κυβέρνηση και ψηφίζεται από τη Βουλή ο Νόμος  4369/2016 “Εθνικό Μητρώο Επιτελικών Στελεχών Δημόσιας Διοίκησης, βαθμολογική διάρθρωση θέσεων, συστήματα αξιολόγησης, προαγωγών και επιλογής προϊσταμένων (διαφάνεια - αξιοκρατία και αποτελεσματικότητα της Δημόσιας Διοίκησης) και άλλες διατάξεις”

Ο νόμος αυτός που έμεινε γνωστός και ως “νόμος Βερναρδάκη” περιελάμβανε ρυθμίσεις για την αξιολόγηση επιλογή και κρίση στελεχών του δημόσιου τομέα.

 

  1. Τον Σεπτέμβριο του 2017 επέρχεται τροπολογία στο άρθρο 24 του παραπάνω νόμου. Η τροπολογία αυτή που συμπεριλήφθηκε  στον Νόμο 4489/2017 και έμεινε γνωστή ως τροπολογία  Γεροβασίλη, απέκλειε  από τις κρίσεις για θέσεις στελεχών όσους λόγω συμμετοχής τους στην απεργία  - αποχή  της ΑΔΕΔΥ, απείχαν από τις διαδικασίες αξιολόγησης.

            Η συγκεκριμένη τροπολογία προέβλεπε:

Οι αξιολογητές των υπαλλήλων, όπως προσδιορίζονται στο άρθρο 15, αν υπαιτίως δεν εκπληρώνουν την υποχρέωση αξιολόγησης των υφισταμένων τους, δεν δύνανται να συμμετέχουν σε διαδικασίες επιλογής και τοποθέτησης προϊσταμένων, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 3528/2007 (Α΄ 26) και του ν. 3584/2007 (Α΄ 143) ή σύμφωνα με άλλες γενικές ή ειδικές διατάξεις. Η προηγούμενη βεβαίωση της τήρησης των υποχρεώσεων των παραγράφων 2 και 3 από την οικεία Διεύθυνση Προσωπικού ή Διοικητικού συνιστά προϋπόθεση για να συμμετάσχει ο ενδιαφερόμενος υπάλληλος σε διαδικασίες επιλογής και τοποθέτησης προϊσταμένων, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 3528/2007 και του ν. 3584/2007 ή σύμφωνα με άλλες γενικές ή ειδικές διατάξεις.

 

  1. Κατ΄αναλογία και στην εκπαίδευση, το 2018, στο άρθρο 45 του νόμου 4547/2018 (νόμος Γαβρόγλου) “Αναδιοργάνωση των δομών υποστήριξης της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις”, προβλέπεται ότι: “Οι αξιολογητές, όπως προσδιορίζονται στο άρθρο 38, αν υπαιτίως δεν εκπληρώνουν την υποχρέωση αξιολόγησης, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος Κεφαλαίου, δεν μπορεί να συμμετέχουν σε διαδικασίες επιλογής και τοποθέτησης στελεχών της εκπαίδευσης, σύμφωνα με τα άρθρα 21 έως 36, ή σε διαδικασίες επιλογής και τοποθέτησης προϊσταμένων, σύμφωνα με άλλες γενικές ή ειδικές διατάξεις.

 

  1. Τον Ιούνιο του 2019 με τροπολογία στο νόμο 4616/2019,  καταργείται η ‘απεργοκτόνα”  σύμφωνα με την ΑΔΕΔΥ τροπολογία Γεροβασίλη. Στο μεσοδιάστημα όμως έχουν γίνει κρίσεις για επιλογή στελεχών σε υπηρεσίες του δημοσίου και έχουν αποκλειστεί με βάση τα προηγούμενα, όσοι συμμετείχαν στην απεργία -  αποχή της ΑΔΕΔΥ.

 

 

  1. Το 2018 υπάλληλος του Υπουργείου περιβάλλοντος και ενέργειας που είχε αποκλειστεί λόγω “τροπολογίας Γεροβασίλη”  από τη διαδικασία επιλογής στελεχών προσέφυγε δικαστικά.

 

  1.  Τον Μάρτιο του 2020 το Διοικητικό Εφετείο Αθηνών  με την απόφαση 559/2020 δικαιώνει τον υπάλληλο και “Ακυρώνει  το από 19.9.2018 1ο Πρακτικό του Συμβουλίου Επιλογής Προϊσταμένων (ΣΕΠ) του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κατά το μέρος που αφορά τον αιτούντα

 Στο σκεπτικό της απόφασης μεταξύ άλλων αναφέρεται ότι “  η μη εκπλήρωση από μέρους του αξιολογητή των υπαλλήλων της υποχρέωσης αξιολόγησης των υφισταμένων του δεν κωλύει τη συμμετοχή του στις διαδικασίες επιλογής και τοποθέτησης προϊσταμένων, όταν τούτο οφείλεται στη συμμετοχή του σε απεργιακή κινητοποίηση που προκήρυξε η οικεία συνδικαλιστική οργάνωση”.

Επίσης ότι: “με δεδομένη τη νομιμότητα της εν λόγω απεργιακής κινητοποίησης της ΑΔΕΔΥ, η παράλειψη του αιτούντος να προβεί στην αξιολόγηση των υφισταμένων του, οφειλόμενη στη συμμετοχή του στην απεργιακή αυτή κινητοποίηση, δεν εκώλυε τη συμμετοχή του στη επίδικη διαδικασία επιλογής του ιδίου ως προϊσταμένου, όπως, μη νομίμως, κρίθηκε με τις προσβαλλόμενες αποφάσεις”.

 

Θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο ότι η πολιτική ηγεσία θα εξαντλήσει όλα τα μέσα και τα εργαλεία που διαθέτει προκειμένου να κάμψει την αντίσταση κλάδου απέναντι σε μία κίβδηλα μεταρρυθμιστική πολιτική πού στοχεύει στην ανατροπή  κεκτημένων και στην επιδείνωση των όρων και των συνθηκών άσκησης  του του εκπαιδευτικού έργου.

Ήδη οι πρώτες αντιδράσεις του Υπουργείου Παιδείας,  δείχνει ότι δεν διστάζει να χρησιμοποιήσει μέσα εκφοβισμού και  απειλών.

Συνεχίζουμε συλλογικά με αγώνα, με επιχειρήματα και τεκμηριωμένο λόγο.

 

ΑΝΔΡΕΑΣ ΠΑΠΑΔΑΝΤΩΝΑΚΗΣ