Δευτέρα 16 Νοεμβρίου 2020

 ANAΚOIΝΩΣΗ ΤΟΥ Δ.Σ. ΤΗΣ ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.

Λαμβάνοντας υπόψιν το ΦΕΚ B 5043 – 14.11.2020 που αφορά στην αναστολή λειτουργίας όλων των σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (νηπιαγωγεία, δημοτικά) και τη συνέχιση λειτουργίας των σχολικών μονάδων Ειδικής Αγωγής όλων των βαθμίδων, η Ένωση Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής επισημαίνει τα εξής:

1.      Οι σχολικές μονάδες Ειδικής Αγωγής αποτελούν το πιο ευαίσθητο κομμάτι του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Σε αυτές φοιτούν μαθητές με αναπτυξιακές διαταραχές, καθώς και αναπηρίες και σοβαρά υποκείμενα νοσήματα. Ως εκ τούτου, κρίνουμε απαραίτητη τη μέριμνα των υγειονομικών αρχών για τη συχνή διενέργεια δωρεάν tests Covid-19 έτσι ώστε να αποφύγουμε τυχόν διασπορά του ιού στις αυτές μονάδες, που θα είχε οδυνηρό αποτέλεσμα για τους μαθητές, τις οικογένειές τους καθώς και τους εκπαιδευτικούς που υπηρετούν σε αυτές και επίσης τις οικογένειές τους. Ο μικρός αριθμός των σχολικών μονάδων Ειδικής Αγωγής συγκριτικά με το σύνολο των σχολείων της χώρας οι οποίες παραμένουν ανοιχτές μετά από εισήγηση των ειδικών και απόφαση του Υπουργείου Παιδείας καθιστά εφικτή την συνεχή και συχνή διενέργεια  δωρεάν tests Covid-19 σε μαθητές, εκπαιδευτικούς, Ειδικό Εκπαιδευτικό και Ειδικό Βοηθητικό προσωπικό, καθώς και στους οδηγούς και συνοδούς των μεταφορικών μέσων και σε όλο το προσωπικό που έρχεται σε επαφή με μαθητές και εκπαιδευτικούς. Οι ΣΜΕΑΕ και των δύο βαθμίδων δεν φτάνουν τις 500 σε σύνολο περίπου 15000 σχολείων.

2.      Με βάση και τα ανωτέρω, ένα μεγάλο μέρος μαθητών που φοιτά στις Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής δεν μπορεί να τηρήσεί τους κανόνες υγιεινής (μάσκες, σχολαστικό πλύσιμο χεριών, βήξιμο στον αγκώνα κλπ) με αποτέλεσμα να γίνεται ευκολότερη η διασπορά του ιού σε περίπτωση μολύνσεως. Τονίζουμε πως με εισήγηση των ειδικών και απόφαση του Υπουργείου Παιδείας δεν είναι απαραίτητη η χρήση μάσκας από τους μαθητές που φοιτούν στις ΣΜΕΑΕ όλων των βαθμίδων, ούτε κατά τη διάρκεια παραμονής τους στη σχολική μονάδα αλλά ούτε και κατά τη διάρκεια μεταφοράς τους από και προς τη σχολική μονάδα. Αυτό αποτελεί σημαντικό παράγοντα για την ευκολότερη διασπορά του ιού ιδιαίτερα μεταξύ των μαθητών, οι οποίοι δεν κάνουν χρήση μάσκας και περαιτέρω διασπορά στις οικογένειες τους, με όποιες συνέπειες αυτό επιφέρει.

3.      Με δεδομένο ότι τα ιδιωτικά κέντρα παροχής υπηρεσιών (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Φυσικοθεραπεία κλπ) παραμένουν ανοιχτά και με δεδομένο ότι κάποιοι ειδικοί που εργάζονται σε αυτά, επί παραδείγματι λογοθεραπευτές λόγω της φύσης του επαγγέλματος τους δεν κάνουν χρήση ιατρικής μάσκας αλλά μόνο προμετωπίδας, καταλαβαίνουμε πως είναι εύκολη η διασπορά του ιού.

4.      Η ενιαία αντιμετώπιση των μαθητών με αναπηρίες ή μαθησιακές δυσκολίες που φοιτούν στις ΣΜΕΑΕ όλων των βαθμίδων είναι ερώτημα προς απάντηση. Όταν μετά την καραντίνα Μαρτίου- Μαΐου ζητούσαμε το άνοιγμα όλων των σχολικών μονάδων δεν εξαιρούνταν οι σχολικές μονάδες ειδικής Αγωγής. Όταν με εισήγηση των ειδικών και απόφαση του Υπουργείου Παιδείας αναστέλλεται η λειτουργία όλων των σχολικών μονάδων όλων των βαθμίδων, γιατί δεν αναστέλλεται και η λειτουργία των ΣΜΕΑΕ; Έχει αποδειχθεί με κάποια έρευνα πως οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές αυτών των μονάδων δεν μολύνονται ή δεν διασπείρουν τον ιό; Για ποιο λόγο τέτοια διάκριση, όταν γνωρίζουμε πως ένας μεγάλος αριθμός μαθητών στις ΣΜΕΑΕ ανήκει σε ομάδες υψηλού κινδύνου λόγω υποκείμενων νοσημάτων; Χωρίς βέβαια να ξεχνάμε ότι υπάρχουν αρκετοί εκπαιδευτικοί με αναπηρίες όπως δεν πρέπει να λησμονούμε και τις οικογένειες μαθητών και εκπαιδευτικών. Για λόγους ισότητας, εξάλειψης κάθε είδους διαχωρισμών στα πλαίσια της ένταξης των ΑμεΑ και προστασίας του μέγιστου αγαθού της υγείας θεωρούμε ότι όταν  παίρνονται αποφάσεις περί αναστολής των σχολείων, αυτές θα πρέπει να αφορούν όλες τις σχολικές μονάδες είτε αυτές ανήκουν στην λεγόμενη τυπική είτε στην ειδική εκπαίδευση. Δεν γίνεται λ.χ. αντιληπτό γιατί γίνεται διάκριση μεταξύ των μαθητών που φοιτούν στις ΣΜΕΑΕ από εκείνους που φοιτούν στην τυπική εκπαίδευση στα Τ.Ε. ή στην παράλληλη στήριξη. Μάλιστα στις ΣΜΕΑΕ τα μέλη του ΕΕΠ και του ΕΒΠ δεν βρίσκονται σταθεροί σε μία αίθουσα αλλά μπαίνουν σε πολλούς χώρους (εργαστήρια, αίθουσες διδασκαλίας κλπ) στα πλαίσια των καθηκόντων τους, ενώ και οι μαθητές αλλάζουν αίθουσες ανάλογα με τα μαθήματα που παρακολουθούν κάθε διδακτική ώρα σε αντίθεση με τους μαθητές της γενικής εκπαίδευσης που η συντριπτική πλειοψηφία των διδακτικών ωρών τους γίνεται εντός της αιθούσης του τμήματός στο οποίο ανήκουν. Επιπλέον οι μαθητές των ΣΜΕΑΕ δεν έχουν την πολυτέλεια να έχουν το σχολείο τους εντός του Δήμου της οικίας τους αλλά έρχονται από άλλες περιοχές πολλές φορές πολύ μακρινές –όπως και οι εκπαιδευτικοί- με αποτέλεσμα να διαταράσσεται η «τοπικότητα» του ανθρώπινου δυναμικού (μαθητές & εκπαιδευτικοί). Δεν χρειάζεται βέβαια να υπενθυμίσουμε ότι στο ίδιο μεταφορικό μέσο πολλές φορές υπάρχουν μαθητές όχι μόνον από διαφορετικές περιοχές αλλά επιπλέον που πηγαίνουν και σε διαφορετικές ΣΜΕΑΕ κάτι που μπορεί να αποδειχθεί μεγάλο πρόβλημα.

5.      Έχει ληφθεί μέριμνα για την ασφαλή λειτουργία των ΣΜΕΑΕ για το χρονικό διάστημα που θα παραμείνουν σε λειτουργία; Υπάρχει πρόβλεψη ώστε να βελτιωθούν οι συνθήκες όπως παραδείγματος χάριν οι κτιριακές υποδομές, καθώς γνωρίζουμε τις ελλείψεις που υπάρχουν σε αυτόν τον τομέα; Θα μειωθεί ο αριθμός μαθητών ανά τμήμα ειδικά στα ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.Λ. όπου τα τμήματα συνήθως είναι στο άνω όριο; Θα γίνουν επιπλέον έκτακτες προσλήψεις ή έστω μετακίνηση εκπαιδευτικών με προσόντα ειδικής αγωγής από μονάδες που έχει ανασταλεί η λειτουργία τους ή μήπως πρέπει να μειωθεί το ωράριο ανάλογα με τις δυνατότητες του κάθε σχολείου; Θα αυξηθούν τα μεταφορικά μέσα, ώστε η μεταφορά των μαθητών να γίνεται με ασφαλέστερο τρόπο; Έχει παρθεί απόφαση για τη διενέργεια  δωρεάν tests Covid 19 σε μαθητές, εκπαιδευτικούς, συνοδούς, οδηγούς στις ΣΜΕΑΕ;

6.      Οι άδειες ειδικού σκοπού καθώς και οι ειδικές άδειες εκπαιδευτικών θα μειώσουν το προσωπικό στις ΣΜΕΑΕ ειδικά μετά το κλείσιμο της πρωτοβάθμιας. Ποια η μέριμνα ώστε να καλυφθεί το κενό των εκπαιδευτικών που θα απουσιάζουν δικαιολογημένα από την εργασία τους;

7.      Ως γνωστόν στις ΣΜΕΑΕ υπηρετούν πολλοί εκπαιδευτικοί, ΕΕΠ, ΕΒΠ με αναπηρίες ή/και υποκείμενα νοσήματα που δεν πληρούν τις τελευταίες προϋποθέσεις για ειδική άδεια οι οποίοι αν εκτεθούν σε πιθανή μόλυνση μπορεί τούτο να έχει επιζήμιες συνέπειες για την υγεία τους ακόμα και την ίδια τους τη ζωή.

8.      Πολλοί εκπαιδευτικοί συμβιώνουν ή έρχονται σε επαφή με συγγενικά πρόσωπα τα οποία ανήκουν σε ομάδες υψηλού κινδύνου λόγω ηλικίας ή υποκείμενων νοσημάτων. Ποια η μέριμνα για τους ίδιους και τα συγγενικά τους πρόσωπα;

9.      Η ρουτίνα των μαθητών μας είναι απόλυτα κατανοητή και ο φυσικός τους χώρος είναι το σχολείο, αλλά σε μία τόσο σημαντική στιγμή με την παγκόσμια υγειονομική κρίση που μαστίζει και τη χώρα μας, η ανθρώπινη ζωή και υγεία είναι πάνω απ’ όλα.

 Κλείνοντας, θέλουμε να τονίσουμε την ανάγκη άμεσων μέτρων τα οποία κατά τη γνώμη μας θα έπρεπε να είχαν ανακοινωθεί την ίδια στιγμή με την ανακοίνωση μη αναστολής λειτουργίας των ΣΜΕΑΕ όλων των βαθμίδων. Εφόσον αυτό δεν έχει γίνει, παρακαλούμε άμεσα για τη διευθέτηση αυτών των ζητημάτων, ώστε να μη χρειαστεί να βρεθούμε ενώπιον δυσάρεστων καταστάσεων που ενδεχόμενα να είναι μη αναστρέψιμες.

ΤΟ Δ.Σ.